Saturday, December 26, 2015

jAlAn ini


Jalan ini

Hari-hari yang masih memberi waktu
Sebelum tiba saat penamat segala usaha

"Nur.. ko ada kat bilik x?sunyi sepi ja"
Diam..
"Nur..."
Diam..
"Nur!!"
Ke bilik Nur..
"yaa.. awat?"
"Ko buat apa.. tiga kali aku panggil kut"
"Ok la tu..afdhol 3 kali.. baru la aku sahut.. bhaha.. sory.. terlelap td"
"Dah y ko baring kat bawah tu knp?"
"Syok.."
Jawapan malas layan..
"Ni aku nk tanya soalan"
tunjuk nota..
diterang segala y perlu diterangkan..
Tetiba..
"Nur!"
"Eh..knp? Ko xfhm ka?"
"Fhm.. tapi asal tangan kau panas sangat!..ko demam ka?"
pantas tangan Ina memegang dahi Nur..
"Weh.. giler panas!"
"Sikit ja ni.. aku dah telan ubat td.."
"Sikit ko cakap.. jom g klinik"
"Xmau aku.. xlarat nak jalan"
Ina membebel comel..
Tetiba butir air mata mngalir
"Weh.. dah knp ko nanges?aku ada salah ckp ka.. sory weh"
"Aku xboleh rehat.. byk lagi aku xstudy.. salah aku jgk.. sbb xfocus dalam kelas.. serious aku xlarat.. aku gagah jgk baca.. sbb setiap kali aku terbaring aku nampak muka mak abah aku.. aku tak nak ulang subjek ni.. "
Berderai air mata meluah rasa..
"Aku kena usaha lebih.. aku kena dpt result elok.. aku nak jadi contoh untuk adik2 aku.. aku xpandai.. tapi aku cuba untuk usaha yang terbaik.. aku xnak org tgk aku mcm org bodoh.. knp Allah uji aku sakit time ni?Allah xsayang aku ka?..."
xsempat Nur meluah panjang.. penampar lekat sebijik.. 
"Ko dah kenapa.. meroyan ka.. fikir dulu seblum cakap.. sebab Allah sayang la ko kena uji..baru ko igat Allah.."
Tangis mengisi ruang..
"Dah.. ko rehat la jap.. t aku gerak.. insyaAllah sempat ja nak study.. dua hri lagi kut nak exam..pelik la ko ni.Ko xboleh mcm ni.. nnt bertambah teruk lgi teruk ko xdpt study.. ko dah makan blum"
"dah.. eh.. blum la.."
"Ko nak makan apa? Aku nk tlg belikan"
"teringin nak makan nasi putih dgn sup"
"Aah.. mmg makanan org sakit pun"
Nur tersenyum melihat Ina..
"Pelik la ko ni..td menangis.. ni ko tersengeh tu dah kenapa?"
"Sayang jgk ko kat aku kan?"
"Giler xsayang.. 4 tahun kut aku nak kena menghadap muka ko.."
"hahaha.."
Ina bangun.. 
"Ina.. xnak la.. nak sup ja"
"Ok"
Bukak pintu..
"Ina.. xpa lah.. ko beli ja la apa y senang"..
"Ok"
"Ina"
"Ish.. ko jangan ckp xnak makan plak.. "
"Xlah.. nak cakap thanks.. risau jgk ko kat aku.."
"Aah.. xlah.. aku risau xde org gerak aku solat subuh pagi esk..hahha.."
"Bhahahahaa..senget"
............

Exam bukan Tuhan
siapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya akan dilapangkan dan diberikan rezeki yang tak disangka-sangka..
Kau usaha..tapi jangan lupa tawakal pada Allah.. 
Sehaybat mana pun kau study..
Tapi kau tak serahkan diri kau kat Allah..
Kau rugi..
Gagal.. berjaya..
Dua simpang berbeza tapi ujian yang menduga..
Selagi ada waktu dan ruang
Kau usaha lah..
Ea..
Allah sangat sayangkan hambaNya..

Dalam telatah manusia sekeliling
Kadang ko nampak dye keras orgnya
Tapi kau perlu tahu
Dalam dirinya juga ada hati bersifat insani..
Dye xtunjuk dia care pasal kau..
Tapi hakikatnya
Ada ikatan kasih dan sayang yang terikat
Tapi kadang ego manusia yang menghalang
Dan
Xbermaksud yang mendiam tanpa mencari dan menanyakan khabar ko x endah pasal kau
Kerna Tuhan
Dia diamkan..
Dia simpan dan sematkan kau dalam doa pada Allah
Dia minta dgn sungguh
Dia serahkan kau pada Allah
Dan kadang air mata dye mengalir time mengadu kat Allah mintak Allah jaga kau
Malah
Kadang dye lebih terseksa dari kau dalam menahan rasa

xperlu cepat melatah
jalani hari dgn amal yang membuahkan iman
hidup ni satu persinggahan
Dan persinggahan ni sekali dan seketika ja
Jangan terlalu takut dgn hal dunia
Redah ja..
Tapi takutlah saat kau tertinggal dgn hal akhirat
Berwaspada..

Syafakallah/syafakillah
Bitaufiq wannajah..
Allahumma najjah fil imthihan fiddunya wal akhirah..
Semoga Allah memudahkan segala kesulitan..

Selamat berjuang sehingga kembali bernafas di syurga..

261215
Nur

No comments:

Post a Comment