Monday, August 8, 2016

mukA buku

~ce teka smile tu mcm muka sapa?haha~

::MUKABUKU#1::

cuti ni banyak lepak dengan buku ja
sebab stock buku yang tak terbaca banyak sangat
tak habis baca satu buku baca buku lain plak
rasa xberapa best baca balik yang mula-mula baca
sampai la habis semua buku yang terbaca
tapi kadang lepas setahun baru terbaca balik buku yang dah terbaca sekerat
haha
tu cara aku baca buku
sebab klau stay pada satu buku
tak tenteram
still nak twu apa yang ada dalam buku yang aku tertarik dgn tajuk buku dye
setengah orang tgk writter dye sapa
baru baca
klau aku akan tengok tajuk buku n tak tgk writter dye sapa
bila rasa buku tu xberapa best baru tgk writter dye sapa
(haha)
tapi klau buku tarbiyah
selalunya aku tgk writter dye dulu..
sbb ada yang aku tak boleh terima the way of writter tu sampaikan
oppss..

cara aku baca buku
kena ada stick note!
so stick note tu wajib la
tambah2 untuk buku tebal-tebal
sebabnya
selalu bila baca page belakang aku akan teringat words or sentences yang kat depan
kadang best..kadang macam sama.. kadang inspire
so akan bukak balik page depan n read it again
so untuk senang aku letak stick note
so xlah buang masa mencari balik kat page depan
kat bahagian yang dah di'note' kan
akan cari sampai jumpa jgk

then
words y dah distick tu
lepas dah hbs baca satu buku
aku akan tulis dalam note aku plak
tapi itu ikut mood jgk la
klau time tu rasa lebih rajin sikit so noted it
klau x..hehe.. next time

kenapa tak guna highlighter?
sebab xnak kotorkan buku
tapi depend on masing2
kalau adik aku tak suka letak stick note tu
dye kata tak lawa
tapi aku xsuka highlighter sebab rosak kotor buku

so tu lah sebab kenapa buku2 aku banyak stick note
tak lah rajin
cuma tak nak bazir masa membaca
lagipun confirm buku tu xakan berulang dua kali sebab dah twu isinya apa
so bila dah noted tu
next time klau terasa nak belek balik
aku akan focus kat stick note tu ja..

so that it sharing cara aku membaca
moga membantu tapi yang situasinya sama macam aku
moga bermanfaat

:: refleksi diri, 
mencari inspirasi, 
lakukan transformasi, 
kuatkan hati ::

080816
6.06 pm
AnnurIzz

No comments:

Post a Comment