Monday, April 20, 2015

hARdship

Letter200415

Hardship today will make life easy then..
^_^
seen that everybody busy.. 
and I as a sweeties choose not to disturb them..(haha.."sweeties")
So I choose you my blog..
To share what Allah have giving to me for today.. 

Sungguh..
Janji Allah itu pasti ..
Selepas kesusahan pasti ada kesenangan dan ketenangan..
Tapi!
 Kesusahan itu perlulah dihadapi usaha yang superb.. 
Barulah selepasnya you feel happy n rasa nk lari pusing uia sambil jerit ..'i did it!'.. (yang pasti org akan tgk sambil kerut dahi..haha)
paling penting rasa mcm nk senyum memanjang.. 

Sungguh.. 
sbgai pelajar baru..
Banyak benda kena belajar..
Banyak benda kau tak tahu..
Tambahlah my intake mcm di anak tirikan..(haha).. 
Aku banyak tanya senior..
Untuk mudahkan urusan aku dgn academic management ..
N untuk mudahkan aku buat keje sekali ja.. xpayah nk ulang ke tempat yang sama banyak2 kali.. 
Because aku sentiasa ada byk benda nk buat.. a.k.a busy! Haha

this is about transfer credit.. 
Haha..
Sbb aku xde lah rajin sgt nk study.. 
So transfer subjek diploma..
jadinya prosesnya memerlukan pihak uia and pihak kuis..

Dengan pihak kuis..
Aku perlu dapatkan course outline setiap subjek yang nk ditransfer with cop fakulty n my full transcript(full result kat kuis)..
Perjalanan ke kuis dr gombak dgn public transport dlm 3 jam.. campur tunggu bas..
Pegi balik alone..
Haha.. Risiko tu ada..
Tapi insyaAllah.. yakin Allah sentiasa perhatikan kita.. just doa dilindungi.. 
Alhamdulillah..selamat pegi balik.. 
Tapi.. 
Bukan sekali aku p kuis..
Berkali2.. 
Disebabkan proses kat office pun bercelaru..
Banyak mazhab..
haha.. aku xmarah.. cuma kecewa..
sebabnya sbagai pekerja y memang bekerja di sesuatu bahagian.. should be kau yamg arif giler bab tu.. n kau perlu sampaikan maklumat lengkap kepada plajr.. bukan skit hari ni next day baru ckp y selebihny..
Haha..kau igat kuis dgn uia jiran sebelah ka nk kena ulang2 pegi..
tapi Alhamdulillah..setel..
Ok..Dah xkecewa dah..kosong kosong...
N alhamdulillah jugk.. ada sahabat yang sambung belajat kat kuis.. byk jgk mintk tlg dye.. n selalu say thanks n mintk maaf..
Tapi last2 dye marah aku..
Sbb!
"its ok la.. xpayah la mintk maaf wana ni! Cuba tukar maaf kepada trm kasih ja"..
" jazakillah dgn trm kasih beza ea"
Dushh.. Kena sebijik..
Haha.. maybe dye faham apa y aku 
rasa bila byk mintk tlg org..^_^

Proses di uia plak..
Bila dh dpt course outline dr kuis barulah beraksi dgn amad..
Amad ni academic management and divison..
Alhamdulillah.. time aku hantr semua document.. sgt senang dan sgt cepat.. ea la..accept jek.. then tunggu sampai dpt result..
Haha.. dah berminggu2 so aku pegi la tanya khabar balik kat amad.. respond y dpt.. aku kena tunggu emel..
Then.. satu malam.. time ni aku dah start stay kat rumah abg.. aku tergerak hati nk bukak spam msj.. haha.. bukak2.. rupanya aku dah receive msj lama dh..
Then esknya aku p jumpa balik brother kat amad tu.. 
aku tunggu lama.. sbbnya surat tu dah lama.. n depa dh xigat kat mana.. hahaha.. agak lawak.. sampai la dye xjumpa jgk..then one sister y incharge bab ni..
Dye suruh aku potos balik semua n hantr lagi sekali...
Hahaha..
Apa kau rasa?..
salah pihak dye.. student yang kena buat balik semua.. n cara ckp mmg xnak mengaku salah sendiri.. n nak marah2 plak..
Aku xpham! Pusing ^_^
Sungguh.. aku dah xlarat nk buat semua balik.. then aku ckp la.. sy hntr sekali dgn original transcript.. padahal second ori ja.. haha.. barulah dye take serious.. 
Pastu bru igat penah nampak nama aku..
Dye mencari lagi skali.. 
Jumpa!
But then dye ckp awak kena potos balik semua mcm first y awak buat sebab xlengkap.. 
Haha.. time aku hntr xckp pa2 pun.. asal xcall aku!!!
Then aku ckp mn aku nk igat detail2 tu dah.. 
Pastu dye cr lagi skali..
time ni aku rasa dye cr document aku baliK.. pastu.. 
"Baru igat.. saya dah hntr ke department"
Bhahahahaaa... 
Annoying pun ada jgk.. punya sedih hati aku time tu.. rupanya dye nk ajak aku main2 rupanya..
Then.. mcm xberapa nk yakin.. aku terus cr academic advisor.. 
Haha.. part ni lawAk... aku mcm salah jumpa org.. tp prof tu sgt baik n layan je apa y aku tnya.. sbb aku dh xtwu ke mana dah.. buntu..
N solution y dye bagi.. pegi jumpa asistant deputy deans.. 
start dr prof tu sampai asistant deans tu baru aku rasa masih ada org yang xkejam!!!
Bila jumpa assistant deputy deans tu.. baru aku rasa ok skit.. sgt nice.. n sgt membantu.. n alhamdulillab.. subjek yang aku dapat transfer lebih dr yang aku jangka.. 
yang seakan aku rasa berat nk bawak.. hari ni dah ringan sikit..  

So the conclusion is.. 
Pasti payah itu datang dulu.. kemudian berbahagialah dgn natijahnya..
Allah pasti beri sesuatu atas apa yang kita usaha.. 
Cuma usahanya perlu gigih dan bertenaga..
Barulah hasilnya berbunga..
N..
Peganglah tanggungjawab itu sebagai amanah yang berharga..
Sama2 memudahkan urusan sesama muslim..
You as a staff..
And me as a student..

and..
Everything happen jgk..
Atas doa2 insan2 yang sentiasa mendorong aku untuk bangkit menjadi manusia kembali.. 
Titik..
End..

1 Rejab..
Moga diizinkan Allah untuk kita sama2 bertemu dgn Ramadhan..
Selamat berbuka..
adakan aku dalam titip doamu..

Percayalah.. 
Nie baru sikit..
Masih banyk y perlu dihadapi..
Tapi jadikan ia untuk mendewasakan diri..
Mengenal erti susah dan payah..

terus beraksi.. dimedan masing2.. 
moga berjaya menggapai mardotillah
IAmTheBestInMyLife.. yeah.. my life..
07:15pm
200415
Senyum
Publish








2 comments:

  1. Sis macam mana saya nk contact sis ye.. Saya nak tnya mengenai transfer credit 011-10321998

    ReplyDelete
  2. Sis macam mana saya nk contact sis ye.. Saya nak tnya mengenai transfer credit 011-10321998

    ReplyDelete